Overbelastningsskader

Overbelastningsskader er som regel lang tid undervejs, og skyldes én eller flere faktorer der har en negativ påvirkning på vævet.

Den kommer ofte i forbindelse med perioder hvor man f.eks. starter op med træningen, eller ændrer i den. Skaden mærkes som regel ved en periode med tiltagende irritation og ømhed. Man kan f.eks. være øm om morgenen, ind til man er kommet i gang, eller man skal spilles varm, før man har det godt. Dette kan være de første indikationer på at der er noget galt, og bør tages alvorligt.

Det er vigtigt at finde frem til årsagen til skaden. Er du begyndt at træne mere? Er der ændringer i træningen? Har du fået nye sko? Trænger de gamle til at blive skiftet ud? Laver du noget på arbejdet der er belastende? Har du været syg eller utlipas osv. Hver illle ting påvirker kroppen, og er der nok, vil det kunne medføre en skade. Det er derfor vigtigt ikke at tilføre mere belastning end højst nødvendigt. En god tommelfingerregel siger at man ikke skal ændre på mere end én ting ad gengen, i sin træning, for at undgå dette.

Ud over de “ydre” påvirkninger har kropens opbygning også en stor relevans. Skinnebensbetændelse kan f.eks. skyldes stivhed i fodens led, platfodhed, dåerlig muskulær styring af et eller flere led osv. For at kunne bedre skaden er det derfor ikke nok bare at massere de ømme muskler, men i stedet at gå et skidt tilbage og fjerne årsagen til at musklerne er blevet ømme…

Akutte skader