“Myten” om pronation i løbesko…

Myten om pronation i løbeskoNår de i en sportsbutik filmer løb, er det i høj grad fodens pronation der har fokus. Hvis man kan se at foden pronerer under løb vil man oftest blive foreslået en anti-pronationssko. En meget stor del af de sko der bliver solgt i butikkerne er i mere eller mindre grad anti-pronationssko.

Men hvad er pronation, og hvorfor er den så skadelig… og er den overhovedet det?

Pronation er en bevægelse der sker i foden ved belastning. Her falder mellemfoden indad ved vægtbæringen. Når dette sker opspændes ledbånd og muskler der støtter de små knogler i foden. Når man sætter af igen udløses denne energi. Dermed gør pronationen at foden virker som en fjeder der støddæmper for de belastninger der sker under løb.

For meget pronation kan være et problem, da det stresser de ledbånd og muskler i fod og underben, der prøver at stabilisere foden. Men det er en stor, udbredt misforståelse at tro at pronationen automatisk er skadelig for løberen.Pronation ved belastning

I sportsbutikkerne er man som nævnt opmærksom på at begrænse pronationen. Problemet i det, er sælgerens manglende evne til at kunne analysere de bevægelser han ser på skærmen (og i øvrigt også alt det andet der sker i resten af kroppen). For ham bliver det for uspecifikt: Er der pronation eller er der det ikke? Som med alt andet er det ikke et spørgsmål om der sker en bevægelse, men om kvaliteten  i  bevægelsen. Det interessante er om bevægelsen er for stor og om løberen har den fulde kontrol over den. Har han det, er der ingen problemer, da den som nævnt er med til at absorbere energien, og sende den ud igen, som en fjeder.

Man kan altså ikke sige at det er skidt at pronere, og så tro at man er bedre stillet ved stabilisere foden med en anti-pronationssko. Størstedelen af dem vi ser pronerer ikke for meget, og dem der gør, vil ofte kunne lære at træne foden op til at undgå det. Det vil give et meget bedre resultat.

Jeg mener på ingen måde at man skal undgå anti-pronationssko, hvis man falder meget ind på foden, men jeg er modstander at den ukritiske brug af dem. Mange folk kan have glæde af en sko med anti-pronation, men ikke så mange, som der bliver solgt i dag. Vi oplever løbere der får skader fordi de er blevet solgt en sko der støtter for meget og dermed fjerner en del af affjedringen i foden plus at foden bliver “doven” da musklerne ikke selv skal støtte foden.

Det er vigtigt at være opmærksom på dette, næste gang du skal have nye sko.
Jeg har samlet nogle gode råd, som jeg mener er vigtige at have i tankerne, så du kommer hjem med de rigtige sko:

  • Løbeskoen skal først og fremmest føles god at have på. Det er kun dig der kan mærke det. Husk også at løbesko hellere skal være gode end pæne!
  • Vælg ikke en sko fordi den er på tilbud. Selv med dyre sko en gang om året er løb en billig sport!
  • Køb altid sko i specialiserede løbebutikker. De er ofte selv løbere og arbejder med det hver dag. Her er der ofte også bedre tid til at prøve flere forskellige sko.
  • Start med så neutral en sko som muligt. Støtter den ikke nok kan man prøve med mere støtte.
  • Har du skader bør du få klarlagt årsagen til disse. Det kan jo være at løsningen slet ikke skal findes i et par nye sko!!?

_____

Ønsker du at blive gennemtestet i forbindelse med dit løb og evt. køb af nye sko, hjælper vi gerne med det. Klik på linket for at læse mere https://www.fysiopunkt.dk/lobeklinik/

Jesper Fried Vive
Fysioterapeut, Cert. MDT, Exam MT
05/10-13