Case 1 – Skuldersmerter

Mand 42 år, Tømrer

Har haft tiltagende smerter i højre skulder gennem to år.

SkuldersmerteSmerterne kan både ligge og “murre”, men kan også komme som pludselige “jag”, hvor han “taber armen”. Er desuden spændt og øm i nakke/skuldermusklerne

Forværrer smerten:
– Tunge løft.
– Når han rækker ud eller op.
– Tager jakke på.
– Hælder kaffe op.
– Ligger på siden (begge sider)

Undersøgelses fund:

I undersøgelsen ses at højre skulder er løftet og fremme. Der er synlig og mærkbar spænding af musklerne i nakke/skulderområdet.

SupraspinatusDer er nedsat bevægelighed i skulderleddet. Til gengæld er der øget bevægelighed omkring skulderbladet, der ”vinger” ud. Dette bliver mere tydeligt når han løfter armene.

Ved test af Supraspinatus musklen, der løber under kanten af skulderbladet (se billede) findes svaghed og provokation af kendt skuldersmerte. Ligeledes provokation ved test der komprimerer denne muskel/sene.

Diagnose:

Afklemning af Supraspinatussenen (Impingement) sfa. dårlig neuromuskulær kontrol af skulderen.

Behandling:

• Optræning af fuld kontrol omkring skulderbladet. Derefter gradvis optræning af styrke i den afklemte sene
  • Instruktion i hvordan han skal forholde sig til smerterne i skulderen. Hvor hårdt må han belaste? Hvad må han og hvad må han ikke gøre osv.
  • Mobilisering af skulderleddet.
  • Behandling af musklen for at afspænde den.

Resultat:

I alt 5 konsultationer med justering af hjemmeøvelserne og behandling af led og muskel/sene. Patienten er i denne periode blevet symptomfri, og har fået bedre styrke. Han træner selv videre for at opbygge fuld styrke i senen.

Der må forventes 2-3 måneders træning for at opnå fuld styrke.

Kommentar til casen:

Rigtig mange personer med skuldersmerter har dårlig neuromuskulær kontrol af nakke/skulderområdet. Dermed kompenserer man på den ene eller den anden måde, og kan få smerter i nakke og/eller skulder. Det handler altså ikke bare om at få noget massage og starte i et fitnesscenter. Får man ikke rettet op på den dårlige kontrol, vil smerterne komme igen senere. Går man i et træningscenter, træner man jo bare sig selv op til at blive bedre, til det man gør forkert. Det er derfor meget vigtigt at fokusere på kvaliteten.